Yaras digitale kranførere runder en milepæl på å kjøre Kalmars portalkran. Nå blir lasteoperasjonene overvåket og styrt av kranførere fra et kontrollrom på Birkeland-kaia, men skal på sikt bli selvgående.
– Denne uken lastet vi opp full båt, 104 containere, og samtidig rundet vi 1000 containere lastet om bord siden slutten av april, forteller kran-teamet stolt.
De hevder det har bidratt til 1000 færre lastebiler på veiene siden april.
Dette får vi til!
Begeistringen er stor.
Yaras digitale kranførere styrer kran og lasteoperasjoner fra et kontrollrom spekket med skjermer og digitalt utstyr.
– Alt kan kjøres her fra skjermene, sier Tommy Andersen. – Det er unikt, at man kan sitte hvor som helst og kjøre via skjerm.
– Det som gjør Kalmar-systemet fantastisk, er jo at vi stoler på systemet, stoler på koordinater og data som er lagt inn, og at det går autonomt, kommenterer kollega Kristoffer.
Få krana til å gå prikkfritt
Nå går Yara Birkeland én gang i uken mellom Herøya og North Sea Terminal i Brevik, og Kalmars portalkran kjøres halvautonomt, men er spesialutviklet for å bli helautonom.
– Å få båten i full gang og å få krana til å gå prikkfritt, det er det vi jobber for de neste par årene, sier Brigitte Brueland, Koordinator Drift/Prosjekt. Hun er veldig fornøyd med milepælen.
Øke last og seilinger
Første delmål er 104 containere og 2 seilinger i uka med Yara Birkeland. Det store målet er 5 seilinger i uken.
– Å få i gang to seilinger er første målet. Vi må løse noen utfordringer som vi ser nå, men ja, vi klarer det, sier Brueland.
Teamet jobber kontinuerlig med å få ut flere containere og ser på muligheter for å integrere systemer som skal gjøre arbeidsdagen mer automatisert.
– Det er ikke det at det ikke er behov for folk, noen må jo følge med. Nå monterer vi pullerter for å automatisere fortøyninger (auto moooring). Vi skreller av arbeidsoperasjoner og skal jobbe med å automatisere lasteoperasjoner i to år. Målet er å få på plass de digitale løsningene som trengs for å automatisere driften, sier de.
Digitale kranførere
Kristoffer Ellefsen, logistikkutdannet fra USN og Tommy Andersen, tidligere mekaniker, begge med bred industrierfaring, er to nøkkelpersoner som har vært med siden oppstart i november i fjor.
– Ble jobben som forventet?
– Vi jobbet mye med Birkeland da jeg studerte logistikk på USN. Prosjektet i seg selv er vanvittig spennende for nærmiljøet. Og det har jo også spredt seg til Asko i Vestfold og Ekornes på Vestlandet, sier kranfører/Logistikkoperatør Kristoffer Ellefsen.
Deltar i banebrytende prosjekt
– Bare det å være med i et prosjekt som er først og kan spare miljøet, ikke minst nærmiljøet, for støy og farlige situasjoner på veien, er givende i seg selv som arbeidsplass.
– Vi lærer noe nytt hver dag. Dette er første kranen Kalmar leverer med fjernstyring spesialdesignet for dette prosjektet. Å være med på et banebrytende prosjekt som er pådriver for å gjøre teknologiske kvantesprang, det er fantastisk.
– Alt er nytt. Det blir «learning by doing». Da er det veldig bra å jobbe tverrfaglig, blant annet med de i administrasjonen, de som er gode på Container Management-systemet (DLC), It-folka i Tietoevry og flere, sier Andersen.
– Vi er egentlig et stort tverrfaglig team som skal skape en flytprosess. Alle ledd må fungere for at produktet og sluttresultatet skal bli bra. Sammen finner vi ut om dette er godt nok, eller om vi skulle gjort noe annet. Det er utvikling hele veien, og vi er ikke i mål. Men vi ser at når systemene fungerer, så fungerer ting veldig bra.
– Vi snakker mest med pakkeriene om hva de trenger å laste ut av fulle containere, og hva de trenger å få opp av tomme containere. Vi «server» pakkeriet, sier han.
01. september 2022