Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vinner storkontrakt og investerer betydelig på Herøya

De har vunnet kontrakter med de største forbrukerne av baneavising i Skandinavia og investerer betydelig på Herøya sammen med ny eier, italienske Esseco.
tre menn, gule arbeidsklær, prosessanlegg Addcon girer kraftig opp på Herøya. Her er bedriftsledelsen i nytt kompakteringsanlegg. Fra venstre produksjonssjef Jan Liane, Øyvind Oskarsen Due, HMS- og kvalitetssjef og Per Ove Jakobsen, adm.dir.

Addcons grønne kjemiprodukter er veldig i skuddet.

Vant kontrakt verdt flere 100 millioner

Nylig vant de en stor kontrakt i hard konkurranse med deres to største konkurrenter i Skandinavia, en svensk og finsk aktør. De skal levere Aviform, et miljøvennlig produkt som av-iser rullebaner på flyplasser, de neste 7 årene.

– Vi er veldig stolte over avtalen, sier en storfornøyd ledelse. – For oss er avtalen verdt flere 100 millioner kroner i omsetning de neste årene. Vi er glade for å fortsette samarbeidet med vår største stabile kunde i Norge. 

tre menn i gule arbeidsklær, storsekk med vare
Ledelsen viser stolt fram Aviform, her i lageret på Herøya, fra venstre Per Ove Jakobsen, Jan Liane og Øyvind Oskarsen Due.

Størst i Europa på De-icing

Med Aviform produktet de har utviklet på Herøya er Addcon blitt den største i Europa på De-icing-produkter. De leverer til mellom 60 – 70 prosent av alle europeiske flyplasser.

Avisingsproduktene Aviform og Viaform brukes på flyplasser, fotballbaner og på veier i byer og tettsteder. Frysepunktet er helt ned i minus 50,6 grader Celsius og inneholder kaliumformiat som ikke skader grunnvann og vegetasjon.

Les også Fotballklubben ODD reduserer energiforbruk med Addcon Nordics avisingsprodukter

– Fotballklubben ODD er veldig fornøyd. Og vi får stadig nye forespørsler, nylig 6-7 nye interessenter fra Norge og Sverige, forteller ledelsen.

Ny eier satser offensivt på oss

Per Ove Jakobsen, ny i rollen som administrerende direktør, roser nye eiere.

portrett av mann

– Vi er veldig fornøyde med ny eier, italienske Esseco. De satser offensivt her sammen med oss, forteller Per Ove Jakobsen. – Vår portefølje passet godt inn i Esseco, vi er vel etablerte i Asia som er ett viktig marked for oss og de ser muligheter for våre produkter i USA, hvor de er vel etablert. Strategien er veldig gjennomtenkt og positivt for oss.

Økte investeringer

Esseco overtok i 2019, og i 2020 allerede økte Addcon både vedlikeholdsbudsjetter og investeringsbudsjetter.

I 2021 hadde vi vårt største investeringsbudsjett på mange år med ca. 35 millioner kroner. I år har vi rundet 18 millioner og nå jobber vi med neste år, forteller ledelsen i Addcon.

Addcon har bygd ny fabrikklinje for kompaktert produkt på Herøya. 

portrett av mann foran produksjonsanlegg

– Produktet kommer ut i en slags tablettform, forklarer produksjonssjef Jan Liane. – Flytende avisingsprodukter har vi laget her i mange år, kompaktert produkt er nytt. Vi jobber mye med å øke produksjonskapasiteter, og å komme opp med nye produkter for nye bruksområder, sier han.

-Grønn kjemi er jo veldig i skuddet nå 

– Grønn kjemi er jo veldig i skuddet nå, sier HMS og kvalitetssjef Øyvind Oskarsen Due. – Og bruksmulighetene er enorme. 

portrett av mann som står ute ved tank, industri
Kvalitetssikrer: HMS og kvalitetssjef Øyvind Oskarsen Due er Addcons kvalitetssikrer. Han forteller om en rekke kvalitetstyringssystemer, sertifiseringer på matsikkerhet, Kosher, Halal, og miljø og kvalitetsstempler Nordisk Swan og Blue Angel.

 

Han ramser opp en rekke, blant annet erstatter for antibiotika i fôr til dyr, konservering av fôr og biprodukter, hevemiddel (hjortetakk), oljeboringsvæske, væsker til kjøling og avising.

– Fellesnevner for produktene våre er at mye er forsket fram her fra tidlig 90-tallet og fram til midten av 2000-tallet.

Har flere produkter i porteføljen

– Det hele startet med et prosjekt for forretningsutvikling i 1992, hvor vi i Hydro skulle få flere bein å stå på, forklarer Oskarsen Due. – Et nytt forretningsområde ble etablert, og det var starten på Addcon.

–Vi har fortsatt miljøvennlige produkter i porteføljen som ikke er på markedet i dag, men som er aktuelle i tiden fremover.

– Eierne våre ønsker å utvikle nye områder innenfor vår produktrange, sier Addcon ledelsen. – Vi skal komme med idéer hele veien. Optimismen er stor her, nå som vi vet at vår eier ønsker å satse på å utvikle oss videre.

tre menn i gult arbeidstøy, prosessanlegg
«The sky is the limit»: - Alle produktene våre har potensialer, sier Addcon-ledelsen. – Der vi har full kapasitetsutnyttelse i dag ser vi på muligheter for å øke.


Les også