Herøya Industripark er i front på å testkjøre framtidens autonome transportløsninger. Nå er industriparken valgt som Living Lab, et levende testområde, i EUs storstilte 50 millioners satsing, Orchestra2020. Målet er å realisere framtidens smarte/digitale og grønne intermodale transportløsninger.
Tester i operativ kjøreport
Viktige testoperasjoner for å automatisere godstransport i praksis, skal gjennomføres i full operativ kjøreport, Havneporten, på Herøya de neste tre årene. En robotisert følgetjeneste og et digitalt trafikksystem som skal lose godstransport trygt inn og ut, tas i bruk.
– Å teste et nytt digitalt trafikksystem, koblet med et autonomt loskjøretøy i en operasjonell kjøreport, er unikt, framhever testteamet. – Det er enklere og tryggere å gjennomføre her i et lukket område, framfor et åpent område som har flere risikofaktorer.
Få det til å fungere i praksis
Medvirkning og innspill fra de som skal bruke tjenesten, operatørene i Havneport, transportører og kunder er en viktig del av testoperasjonene framover.
– I tillegg har vi forskningsmiljøer i nærheten som kan kobles på, opplyser Skjalg Aasland. – Dette er et felt som har behov for forskning og utvikling for å forbedre løsningene mens vi tester.
– Det er viktig, for vi skal jo få dette til å fungere i praksis, sier teamet engasjert.
Samarbeid – nøkkel for å lykkes
ITS Norge er i førersetet på Orchestra2020 som samler fire norske aktører, SINTEF, Applied Autonomy, Herøya Industripark AS, Vegvesenet og 10 internasjonale aktører. Samarbeidet skal bidra til å realisere framtidens intermodale transportløsninger, der det er enkelt å koordinere og synkronisere trafikkstyring av mange forskjellige autonome transportløsninger på vei, jernbane, til vanns og i luften.
Styringssystem for hele industriparken
Tove Sørensen fra Bouvet, som også ledet arbeidet med å lage et veikart for autonom industripark, leder nå det fullfinansierte testprosjektet på Herøya som løper fram til 2024.
– Vi er med i mange arbeidspakker i Orchestra sammen med forskjellige deltakere i løpet av perioden, forteller Sørensen. – Nå klargjør vi for å vurdere styringssystemer for hele industriparken. Parallelt jobbes det nå også med utrulling av robotgressklippere og vi ser etter mulige feiekjøretøy som planlegges for utrulling i industriparken fra høsten.
Satser strategisk på digital infrastruktur
Følgetjeneste med robot på hjul er ikke bare et unikt testprosjekt på Herøya, men en strategisk satsing, forteller Skjalg Aasland og Tone Rabe.
– Deltakelse i Orchestra2020 åpner muligheter for oss å etablere ny digital infrastruktur med trafikksystem hvor flere autonome maskiner og kjøretøy kan kobles på, påpeker de. – Vi har god infrastruktur på strøm, kjølevann, veier og kompetanse. Nå bygger vi digital infrastruktur, helt nødvendig for framtiden og bedriftenes konkurransekraft.
"Flåtesystem" for logistikk
Aasland ser for seg et overordet system, et slags flåtesystem, hvor industriparkeier sørger for digitale veier nødvendig for å drive industriell logistikk.
– På det digitale systemet tilpasset industriell bruk, putter vi på gressklippere, feiebil og nå følgeroboten vi skal teste i Havneporten. Vi jobber også med lager og logistikkbiten relatert til jernbane, som også kan integreres i et slikt system, forklarer han.
Kunnskap også til smartbyer og samfunnet
– Målet vårt er å bli autonom industripark om ti år. Kunnskapen vi utvikler gjennom testoperasjoner her på Herøya kan også adopteres av byer og samfunn og få stor verdi for fremtidens digitalstyrte transportløsninger, både i Norge og Europa, sier Aasland.
Les også:
EU-prosjektet Orchestra2020. Coordinating and synchronising multimodal transport improving road, rail, water and air transport through increased automation and user involvement | ORCHESTRA Project | H2020 | CORDIS | European Commission (europa.eu)
Regjeringen vil undersøke potensialet for nye teknologiske løsninger gjennom bruk av forsøk og piloter. Se Framtidens mobilitet – transportsystemet i en brytningstid
21. juli 2021